Fundacja sztuk i dialogu

Audycje edukacyjno-muzyczne „Grześ i Agniesia” dla najmłodszych

"Grześ i Agniesia" to audycje edukacyjno-muzyczne dla najmłodszych kierowane do dzieci przedszkolnych (5-6 latki) i wczesnoszkolnych (7-8 latki), mające na celu przybliżenie dzieciom świata przyrody, tematyki zdrowotnej, zasad bezpieczeństwa, higieny, a także przybliżenie tematyki gier i zabaw kurpiowskich. Te ważne tematy zostaną przekazane dzieciom w sposób śpiewny, zabawny, adekwatny do wieku.

 "Grześ" i "Agniesia" to dwie postacie, którym przypisany został odpowiedni wygląd, charakteryzacja. Są to postacie sympatyczne i przyjazne w odbiorze. W postać "Grzesia" wcieli się muzyk-pianista, aranżer, który odpowiedzialny będzie za stworzenie ścieżki muzycznej, poprowadzi dialog z dziećmi. Natomiast postać "Agniesi" zostanie przypisana animatorce kultury, pedagogowi, wokalistce, która zajmie się tworzeniem treści (tekstów piosenek) i ich prezentacją wokalną wśród najmłodszych.


W ramach tych audycji Grześ i Agniesia - prowadzący będą rozkochiwać dzieci w muzyce, przeprowadzając quizy muzyczne i konkursy dostosowane do wieku słuchaczy. To spotkania dwóch entuzjastycznych postaci z dziećmi, gdzie towarzyszyć będzie piosenka, zabawne dialogi. Całość zaś będzie skupiała najważniejszy cel - przekaz ważnych treści, zagadnień, o których młody człowiek powinien wiedzieć.


Podczas audycji wykorzystany zostanie materiał edukacyjny zawarty na płycie CD , który zawiera piosenki ze ścieżką wokalną a także same akompaniamenty, które posłużą opiekunom, nauczycielom do dalszej praktyki i nauki piosenek wśród dzieci.

 

ZAPRASZAMY WSZYSTKICH DO WSPÓŁPRACY I SKORZYSTANIA Z NASZEJ OFERTY

Kontakt: fundacjasztuk@gmail.com

 

2016-11-22 15:20 Opublikował: Administrator

Program profilaktyczny „DEBATA”

Program profilaktyczny „DEBATA” dla dzieci i młodzieży w wieku 12-15 lat oraz nauczycieli biorących udział w zajęciach

Celem ogólnym programu jest wzmocnienie postaw pro-abstynenckich u nastolatków stojących przed progiem inicjacji alkoholowej.

Cele szczegółowe:

  • wzrost wiedzy o możliwościach rozwoju bez używania substancji psychoaktywnych i zmiana błędnych przekonań normatywnych (pro-alkoholowych norm środowiskowych),

  • klaryfikacja wartości w kierunku promocji zdrowego stylu życia,

  • wzmocnienie tendencji do podejmowani abstynencji w sytuacji nacisków środowiskowych - osłabienie siły presji rówieśniczej i ze strony środowiska dorosłych – rodziców i nauczycieli.

 

Założenia:

Podstawy teoretyczne programu  Debata  opierają się na koncepcji substancji torujących drogę (Kandel, 1992), która opisuje następujące po sobie fazy używania substancji psychoaktywnych przez młodzież. Pierwszymi i najbardziej dostępnymi substancjami psychoaktywnymi, po które sięgają nastolatkowie są napoje alkoholowe (głównie piwo).  Większość młodych osób poprzestaje na tym, jednak część z nich w sposób fazowy sięga po następne substancje. Stąd program jest nastawiony  przede wszystkim na opóźnienie inicjacji alkoholowej wśród nastolatków, co ma ich chronić przed negatywnymi konsekwencjami picia alkoholu i rozwojem innych zachowań ryzykownych.  Autorzy programu odwołują się też do teorii uzasadnionego działania (Ajzen, Fishbein, 1980). W myśl tej teorii czynnikiem ryzyka używania substancji psychoaktywnych jest przekonanie o znacznym ich rozpowszechnieniu i dużym stopniu społecznej akceptacji dla tego typu zachowania.  Zgodnie z ww. założeniami teoretycznymi oraz teorią czynników ryzyka i chroniących (Hawkins, i wsp. 1992) w programie Debata wzmacniane są następujące czynniki chroniące: kontakt z dorosłym mentorem prezentującym poparcie dla postawy abstynencji, akceptacja dla szkoły jako środowiska promującego zdrowy styl życia, moralne aspekty trzeźwości. Ponadto modyfikowane są błędne przekonania normatywne na temat  alkoholu.

 

W programie wykorzystane są następujące strategie profilaktyczne:

  • kształtowanie i wzmacnianie norm przeciwnych piciu alkoholu przez dzieci i młodzież

  • konfrontowania cenionych wartości z ryzykownymi zachowaniami

  • przekazywanie wiedzy na temat konsekwencji zachowań 

  • „osobiste postanowienie” (bez finalizacji w toku zajęć).  

Ponadto program nawiązuje do teorii reaktancji (teorii oporu psychologicznego), by uwzględnić w programie znaczenie prawa do podejmowaniu samodzielnych  decyzji o abstynencji. 

 

Opis programu:

Realizacja programu, który ma charakter „krótkiej interwencji profilaktycznej w grupie” odbywa się z udziałem 2 prowadzących i trwa w jednej klasie 3 godziny. Standardowo dąży się do objęcia spotkaniami wszystkich klas danego poziomu, optymalnie klasy V i VI, gdyż większość uczniów w tym wieku jest przed inicjacją alkoholową. Nauczyciele (zwłaszcza wychowawcy klas) są obecni na zajęciach, 

W Debacie wykorzystuje się metody interaktywne odwołujące się do dialogu motywującego. Scenariusz zajęć składa się z logicznie powiązanych ze sobą elementów, które mają charakter dyskursu. Należą do nich:

  • tworzenie klimatu wspólnoty i ustalenia zasad pracy obowiązujących na zajęciach,

  • sondaż, którego celem jest modyfikowanie przekonań normatywnych,

  • przekaz wiedzy na temat alkoholu etylowego i historii jego używania,

  • „burza mózgów” na temat korzyści i szkód związanych z używaniem alkoholu, której celem jest zmiana stereotypów oraz zweryfikowanie mitów związanych z alkoholem, 

  • proste scenki dramowe ilustrujące negatywne konsekwencje/straty związane z piciem alkoholu,

  • zabawy dydaktyczne,

  • promowanie zabawy bez alkoholu (wykorzystanie skeczu)

  • praca grup nad „tym co nas może chronić”

  • osobiste świadectwo prowadzącego zajęcia jako dorosłego abstynenta

  • sesja odpowiedzi na ewentualne pytania

  • podsumowanie.  

Dowody jakości programu:

Ewaluacja procesu była przeprowadzana wielokrotnie przy okazji różnych realizacji programu. Do oceny odbioru i przebiegu programu wykorzystano:

  • profesjonalne nagranie pełnej 3-godzinnej edycji programu dla uczniów klasy V,

  • ankiety ewaluacyjne zbierane po każdorazowej standardowej realizacji programu,

  • zogniskowany wywiad grupowy przeprowadzony z uczniami – uczestnikami programu (dwie grupy).

Wyniki zebranych danych w ramach ewaluacji procesu wskazują, że program jest:

  • łatwy do implementacji w szkołach (prosty do realizacji scenariusz),

  • dobrze odbierany przez szkoły i część uczestników.

Uczestnicy wywiadów grupowych również podkreślali wysokie kompetencje prowadzącego w zakresie sposobu prowadzenia zajęć jak i wiedzy merytorycznej. Udział w programie przyczynił się do wzrostu poziomu ich wiedzy na temat problemów i negatywnych konsekwencji dla zdrowia związanych z piciem alkoholu oraz wzmocnił ich postawy proabstynenckie i korzystne przekonania normatywne.

 

Źródło: http://programyrekomendowane.pl/strony/artykuly/program-profilaktyczny-debata,28#zalozenia

 

Więcej informacji na temat programu można znaleźć w publikacjach:

  • Wojcieszek K., Debata. Propozycja  scenariusza zajęć profilaktycznych w zakresie problemów alkoholowych dla klas VI-VIII, „Remedium,” nr 3 (61), 1998.

  • Sochocki M., Debata o „Debacie, „Remedium”, nr 3 (203), 2010.

  • Górecka A., Debata  – wyniki ewaluacji, „Remedium”, nr 2 (240), 2013.

  • Wojcieszek K., Optymalizacja profilaktyki problemów alkoholowych. Pedagogiczne implikacje grupowych interwencji krótkoterminowych, Wydawnictwo Rubikon, Kraków, 2013.

2016-11-22 15:16 Opublikował: Administrator

Program profilaktyczny „CUKIERKI” – dla dzieci klas 0 oraz I-IV szkoły podstawowej

Program profilaktyczny „CUKIERKI” dla dzieci przedszkolnych i uczniów nauczania zintegrowanego szkoły podstawowej. Program oparty jest na bajce profilaktycznej Agnieszki Grzelak „Cukierki”. Bajka jak i program powstały jako element szerszej współpracy fundacji Homo Homini z Ministerstwem Edukacji Narodowej.

 

Cele programu:

  • przybliżenie dzieciom podstawowych informacji na temat środków uzależniających i zagrożeń z nimi związanych;

  • umiejętność zauważania i nazywania uczuć własnych i innych ludzi;

  • rozwijanie samodzielnego i twórczego myślenia;

  • wzmacnianie pozytywnego obrazu samego siebie i samooceny;

  • nauka współpracy jako formy zapobiegającej zachowaniom agresywnym;

  • kształtowanie umiejętności troski o własne bezpieczeństwo w relacjach z innymi;

  • nauka postaw asertywnych względem osób nieznajomych;

  • rozwijanie postawy szacunku i zaufania w stosunku do szkolnego personelu pedagogicznego, technicznego jak i innych osób mogących udzielić wsparcia w problemach wydarzających się na terenie szkoły

 

Metody pracy:

  • Czytanie bajki z podziałem na role

  • Prace plastyczne

  • Opis ilustracji

  • Burza mózgów

  • Dramy

  • Praca w grupach

 

Program może być prowadzony jako cykl kilku godzin lekcyjnych (wersja czterogodzinna oraz ośmiogodzinna).

Po programie istnieje możliwość zorganizowania przedstawienia teatralnego i wernisażu dla rodziców, nauczycieli i innych uczniów szkoły.

 

Przeznaczenie: dzieci od 5 do 11 roku życia

Liczba uczestników: ok. 25 osób (jedna klasa)

Czas trwania programu: 4-5 godzin lekcyjnych

 

Program jest dobrze przyjmowany prze uczniów i zyskuje dobre oceny. Został wpisany na listę programów oficjalnie rekomendowanych przez Państwową Agencję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej Ministerstwa Edukacji Narodowej

 

2016-11-22 15:06 Opublikował: Administrator